Alkoholin mainonta

Suomessa alkoholimainonta on rajattu tiukasti lailla. Mietojen alkoholijuomien mainonta on sallittua mutta siinäkin on rajoituksia. Valvira on antanut ohjeet mainostamiseen ja sitoutunut tiukasti tarkkailemaan alkoholimainontaa ja mahdollisia väärinkäytöksiä. Mietojen alkoholituotteiden mainonnan tarkoituksena on ylläpitää kotimaisia tuotemerkkejä ja näin saada kuluttajat valitsemaan kotimaisen vaihtoehdon.

Mainonnassa on rajoituksia

Mainonnassa on rajoituksiaMietojen alkoholijuomien mainonnassa on paljon rajoituksia. Mainonta ei tietenkään saa kohdistua alaikäisiin. Sitä ei myöskään saa yhdistää ajoneuvolla ajamiseen eikä luoda alkoholin käytöstä myönteistä mielikuvaa. Sen lisäksi mainonta ei saa myöskään luoda sellaista kuvaa, että alkoholin käyttö lisää sosiaalista menestymistä, piristää, rauhoittaa tai että sillä on lääketieteellisiä vaikutuksia. mainonnan rajoittaminen keskittyy siis luomaan realistisen kuvan, joka ei innosta ihmisiä juomaan enemmän alkoholia.

Myös radiossa ja televisiossa mainostamista on rajoitettu. Alkoholimainontaa ei saa esittää radiossa tai televisiossa kello 07-22 välisenä aikana. Sen lisäksi elokuvateattereissa mainonta on sallittua ainoastaan, jos elokuva on kielletty alaikäisiltä katsojilta.

Panimoalan ohjeistus

Myös Panimoliiton jäsenyritykset ovat ottaneet käyttöönsä ohjeistuksen vastuulliseen mainostamiseen. Panimoala tarkastaa kaikki mainokset ennen kuin ne menevät ulkoiseen levitykseen. Tällä pyritään estämään kaikki vähäisimmätkin ylilyönnit, joita alkoholimainonnan kohdalla voi tulla. Myös sosiaalisessa mediassa mainostamista tarkkaillaan. Panimoliitto antaa välittömästi varoituksen, mikäli voidaan edes olettaa, että mainonta tavoittaa alaikäisiä kuluttajia. Alaikäisille mainostamista ei siis sallita missään määrin.

Panimoliiton mukaan myös alkoholia mainostavissa mainoksissa esiintyvien täytyy olla vähintään 25 vuotta täyttäneitä. Tällä pyritään tekemään selkeä ero vasta täysi-ikäisiksi tulleisiin.

Click here to add a comment

Leave a comment: