Nettimainonta

Suurin osa yrityksistä markkinoi tuotteitaan ja palveluitaan netissä. Syitä tähän on monia. Yksi tärkeimmistä on se, että perinteisen massamedian suosio on viime vuosina lähes romahtanut. Yhä harvempi nuori tilaa tai lukee paperista sanomalehteä tai aikakauslehtiä. Myös television katsominen on vähentynyt muutaman vuoden takaisesta, kun erilaiset suoratoistopalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan. Radio on perinteisistä viestimistä ainoa, joka on pitänyt pintansa myös median murroksen aikakaudella. Toinen tärkeä syy nettimainonnan yleistymiseen printtimedian kustannuksella on mainonnan tuloksellisuus. Kun yritys aiemmin laittoi ilmoituksen paikallislehteen, se maksoi ja maksaa toki yhä, yhden könttäsumman. Tällä summalla se sai ostettua näkyvyyttä lehdestä. Tätä näkyvyyttä on kuitenkin mahdotonta käytännössä mitata. Sanomalehti ei pysty tarjoamaan mainostajalle tietoja siitä, kuinka moni oikeasti kiinnostui tai edes vilkaisi mainosta, saati sitten sitä, kuinka moni päätyi ostamaan tuotteen mainoksen perusteella. Nettimainonnan etu onkin se, että mainostaja tietää, miten tuloksellista mainonta on.

Mainonta sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen-media

Nettimainontaakin on erilaista ja sivustoja, joihin mainoksia voi laittaa, on lukemattomia. Yksi suosituimmista paikoista mainostaa netissä on sosiaalinenmedia. Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa mainostaminen on jo arkipäivää useimmissa yrityksissä. Facebook tarjoaa lukemattomia vaihtoehtoja mainostajille. Voit mainostaa omaa Facebook-sivuasi tai yksittäistä postaustasi. Voit myös luoda tuotekaruselleja, jotka näkyvät valitsemallesi kohderyhmälle. Mainokset voi tuottaa myös fiidipohjaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että Facebook hakee automaattisesti tuotteiden tiedot yrityksen kotisivuilta ja mainostaa niitä sitten kohdennetulle joukolle ihmisiä. Tämä on yrittäjälle itselleen todella vaivaton tapa markkinoida, sillä hänen ei käytännössä tarvitse kuin klikata muutamaa nappulaa ja mainos on valmis. Mainostaminen Facebookissa on myös kohtalaisen edullista ja pienelläkin budjetilla voi saada aikaan näkyviä tuloksia ja paljon uusia asiakkaita.

Facebook-mainonnan ehdoton vahvuus on se, että pystyt tarkkaan kohdentamaan mainoksiasi eri asiakasryhmille. Voit kohdentaa mainoksia esimerkiksi sukupuolen, iän tai asuinpaikan perusteella, mutta kohdentaminen voi perustua myös esimerkiksi mielenkiinnon kohteisiin. Voit kohdentaa mainoksesi esimerkiksi vegaaneille, paljon matkustaville tai pienten lasten vanhemmille. Facebookissa on myös mahdollista kohdentaa mainos potentiaalisille asiakkaille, joilla on samanlaiset mielenkiinnon kohteet kuin sellaisilla ihmisillä, jotka ovat jo ostaneet yrityksen tuotteita. On myös mahdollista kohdentaa mainoksia henkilöille, jotka ovat vierailleet yrityksesi verkkokaupassa tai kotisivuilla 3, 14 tai 30 päivän sisällä. Kun aloitat mainostamisen Facebookissa, kannattaa kokeilla ja vertailla erilaisia kohderyhmiä. Kun löydät ne itsellesi tehokkaimmat kohderyhmät, voit keskittyä niihin. Näin saat varmasti kasvatettua liiketoimintaasi ja hankittua paljon uusia asiakkaita.

Googlen mainoskampanjat


Nettimainonnan ainoa muoto ei suinkaan ole Facebook. Google on toinen suosittu alusta mainoskampanjoiden vetämiseen. Googlessa mainonta voi perustua esimerkiksi bannerikampanjoille tai hakusanoille. Google AdWords -työkalun avulla saat mainoksesi ilmestymään, kun potentiaalinen asiakas hakee Googlen hakukoneella tiettyä sanaa tai sanayhdistelmää. Kun maksat mainonnasta kyseisellä sanalla, oma sivustosi ilmestyy hakutulosten ensimmäiseksi tulokseksi ja saa näin näkyvyyttä. Hakusanat kannattaa valita huolella, sillä parhaisiin tuloksiin pääset, kun mainostamasi sisältö oikeasti auttaa henkilöä, joka sanan on googlettanut. Jos mainoksen näkevä henkilö on googlettanut edullista kampaajaa Helsingissä, ei tässä hakusanassa kannata mainostaa omaa Puolangalla sijaitsevaa putkifirmaa. Tulokset saattavat jäädä hyvinkin laihoiksi ja rahat menevät hukkaan.

Jos olet törmännyt erilaisiin mainosbannereihin blogeissa tai jopa muiden yritysten sivuilla, olet törmännyt Googlen bannerikampanjoihin. Googlen kautta voit ostaa tietyn määrän myös bannereiden näyttökertoja. Maksat joko bannereiden näytöistä tai yksittäisistä klikkauksista. Tämän perusteella Google sitten näyttää yrityksesi mainosbannereita tietylle, itse määrittelemällesi kohderyhmälle. Bannerimainokset vaativat sinulta hieman enemmän vaivaa, sillä sinun on itse tehtävä mainosten grafiikat. Voit tehdä bannerit joko jpeg-tiedostoina, jolloin ne ovat käytännössä perinteisiä still-kuvia tai vaihtoehtoisesti voit koodata bannerit HTML5-koodia käyttämällä, jolloin voit lisätä bannereihin myös liikkuvaa kuvaa. Jos graafinen suunnittelu ei kuulu omiin vahvuuksiisi, on mahdollista myös pyytää mainostoimistoa tekemään bannerit puolestasi. Nettimainonnan voi myös kokonaisuudessaan ulkoistaa mainostoimiston käsiin, mutta se ei ole ilmaista. Etenkin pienyrittäjän kannattaakin itse opetella ainakin nettimainonnan perusteet. Mainonnan tuloksia kannattaa myös tarkastella säännöllisesti, jotta näet, ovatko kampanjasi kannattavia.

Click here to add a comment

Leave a comment: