Onnistuneet mainoskampanjat

Mainoksia näkyy nykyään kaikkialla. Niihin törmää netissä, sanomalehdissä, radiossa, televisiossa ja kadulla. Perinteisten mainoskampanjoiden lisäksi on olemassa piilomainontaa, sähköpostimainontaa, sisältömarkkinointia ja vaikuttajamarkkinointia. Kuluttajan pää on varmasti pyörällä kaiken tämän markkinoinnin keskellä, eikä mainostajallakaan helppoa ole. Oma tuote tai yritys on vaikea nostaa esille kaiken tämän kilpailun keskellä. Kun tarjontaa on kaikesta älytön määrä, miten se oma tuote muka erottuisi edukseen muiden joukosta. Mainostajat ja yrittäjät joutuvatkin todella miettimään omia mainoskampanjoitaan, sillä pelkkä suuri budjetti ei enää nykypäivänä takaa kampanjan menestymistä.

Aitous kunniaan

Jos suunnitteilla on yrityksestä tai sen tuotteista kertova mainos, kannattaa omaa tuotetta tarkastella hetki rehellisesti. Mikä siinä on oikeasti hyvää? Miksi se on kehitetty? Keitä me olemme, ja mitä arvoja yrityksemme edustaa? Kaiken mainosmetelin keskellä aitous ja rehelliset viestit ovat valttia. Yrityksen on hyvä kommunikoida selkeästi ja rehellisesti niistä asioista, jotka ovat oikeasti innoittaneet tuotteen kehittämiseen. Etenkin nuoret sukupolvet pitävät myös yrityksen arvoja tärkeinä, ja monen ostopäätökseen vaikuttaakin hinnan ja laadun lisäksi myös yrityksen imago. Jos yritys esimerkiksi toimii jollakin tapaa ympäristön hyväksi, tätä kannattaa hyödyntää kampanjoissa.

Onnistuneet mainoskampanjat

Myös turhat superlatiivein koristellut väitteet kannattaa unohtaa. Jos yrityksesi tuote on esimerkiksi uusi proteiinismoothie, se ei luultavasti muuta kenenkään elämää tai saa yksinään ketään muuttumaan fitnessmalliksi. Jos mainoksessa luvataan liian suuria, ei potentiaalinen asiakas usko lupausta, ja tuote jää luultavasti kaupan hyllylle. Rehellisyys ja aitous puolestaan ovat virkistäviä näkökulmia suurten lupausten keskellä. Asiakas luultavasti uskoo enemmänkin väittämän, jonka mukaan proteiinismoothie on kätevä ja terveellinen välipala, joka pelastaa arki-iltapäivien nälkäkiukulta. Jotta mainoskampanja toimisi, sen on oltava aito ja uskottava. Älä aliarvioi kuluttajia, he eivät ole tyhmiä.

Etsi oikeat kanavat

Etsi oikeat kanavatAiemmin mainostaminen oli helppoa. Ostettiin vain mainostilaa paikallisesta lehdestä. Niin voi tietysti tehdä nykyäänkin, mutta se ei välttämättä kannata. Kun suunnittelet mainoskampanjaa, olet varmasti miettinyt tuotteellesi parhaan kohderyhmän, joka vaikuttaa mainoskanavan valintaan. Eläkeläisille suunnattua rollaattoria ei ehkä kannata mainostaa Instagramissa, eikä lukiolaisille suunnattua preppauskurssia välttämättä kannata mainostaa paikallislehdessä. Mieti siis tarkkaan oman tuotteesi ja yrityksesi kohderyhmä, jotta osaat valita kampanjallesi sopivat kanavat. Mainoskanavia voi tietysti valita useita, mutta usein budjetti asettaa tälle rajoitteita. On parempi panostaa mainostamiseen muutamassa huolella valitussa kanavassa kuin roiskia halvalla tehtyjä mainoksia minne sattuu.

Mainosbudjetti tulee vastaan lähes jokaisella yrityksellä. Se vaikuttaa myös mainoskanavan valintaan. Televisiomainokset ovat usein kalliita tuottaa, samoin isoimpien lehtien mainostila saattaa olla hyvin kallista. Nettimainonta taas on edullista, mutta se vaatii hieman osaamista, jotta mainokset saisi kohdistettua oikein. Mainostaminen ja kampanjoiden suunnittelu käy usein yrityksen ja erehdyksen kautta. Siksi tulosten mittaamiselle kannattaa uhrata muutama ajatus jo suunnitteluvaiheessa. Miten mittaatte, toimiiko kampanja? Nettimainonnan mittaaminen on helppoa ja yksityiskohtaista, kun taas lehdessä mainostaja ei puolestaan pysty mittaamaan, toimiko mainos. Siksi kannattaa mahdollisuuksien mukaan järjestää kampanja kanavissa, jossa sen tuloksia voi helposti tarkastella.

Click here to add a comment

Leave a comment: